1. Намагайтеся вибирати адекватні джерела інформації
Які подають новина без корекцій і власних інтерпретацій. Як мінімум, дивитися на заголовки, фото (відеоряд) і стиль викладу. Якщо заголовок кричущий, «сенсаційний» або малоінформативне - вже є велика ймовірність, що дане джерело маніпулює інформацією. Якщо фотографія або відеоряд, підібрані для ілюстрації новини, підібрані «від ліхтаря» або, що ще гірше, підібрані саме так, що б «порушити» певний контингент суспільства - інформацією маніпулюють. Якщо стиль викладу - не надання сухий, незаангажованість інформації, а емоційний, барвистий ряд - інформацією маніпулюють.
Як приклад, шикарна новина про те, як Путін погрожував повісити Саакашвілі за «яйця». Ну, як би вже за зовнішнім виглядом сайту, «сенсаційного» заголовку, оригінальної фотоілюстрації та подачі самої новини, у будь-якого нормального людини, повинно виникнути сумнів про адекватність даної новини. Тим не менш, гугл по даній темі і знаходимо цю ж новина в більш адекватних джерелах (природно, з більш нейтральною подачею) і, власне, знаходимо сам «першоджерело» російською. Не важко помітити, що в «Іннопресе», інформація подається як би від третьої особи. Мабуть у виданні працюють осудні люди, які розуміють що краще перестрахуватися і подавати такий матеріал трохи відсторонений (як би ми тут не причому, якщо що). Але нас цікавить, звичайно ж оригінал, (як би) опублікований в французькому журналі Le nouvel Observateur. Природно, стаття на дану тему відсутній (хто б сумнівався). У всякому разі я не зміг її знайти ні в електронному ні, тим більше, в друкованій версії журналу. Як ніби її й не було. І що примітно - першоджерела, як такого, немає, за базар інформацію ніхто не відповідає, зате всі знають що Путін погрожував повісити Саакашвілі за «яйця». :)
Якщо вам лінь, або нема часу на фільтрацію, то вам сюди: http://vladimirskaya-rus.ru/news/?district_name=suzdalskiy-rayon.
На сайті розміщено всі головні новини які уже пофільтровано.
2. Намагайтеся знаходити першоджерела і альтернативні джерела інформації
Здавалося б цілком нейтральна новина на «Кореспонденті». Але зверніть увагу на заголовок. Частина «мудре правління» взята в лапки, що автоматично змінює зміст (посил) самої новини. Джерело новини - «Інтерфакс». Заходимо на сайт «Інтерфаксу», шукаємо цю новину і бачимо, що заголовок взято з попередньої новини і що в першоджерелі, заголовок дещо іншою, і ніяких лапок немає. Прочитавши новина на Кореспонденті ви отримали інформацію з легкої маніпуляцією вашою думкою (про Путіна). Прочитавши новина на Інтерфаксі, ми отримали інформацію з першоджерела, в тому вигляді, в якому вона виникла. Природно, першоджерело теж може маніпулювати інформацією, але в разі звернення до першоджерела ви позбавляєте себе від маніпулювання інформацією вторинних джерел.
3. Намагайтеся розширити свій кругозір по цікавить вас
Людини тим складніше обдурити, чим більше він знає про тему, яка обговорюється. Наприклад, що ви відповісте, якщо людина скаже вам, що: «Після Другої Світової на місці полеглої Німеччини утворилося дві держави: ФРН під захистом США, і НДР - під повним контролем СРСР. Щоб оцінити як розвивалися економіки цих держав, достатньо згадати які машини випускалися в ФРН: Мерседеси, БМВ, Опелі, Ауді, мени. Ту машину яка випускалася в НДР, не те що назва згадати і вимовити важко, її важко було й тоді називати машиною. »? Ніби як і заперечити нічого. Але. Якщо хоча б трохи бути «в темі», то заперечити можна дуже багато чого.
4. Звертайте увагу на інтенсивність новинного потоку
Штучні новини або інформаційні атаки ставлять перед собою мету максимальної віддачі від них, відповідно рівень «шуму» навколо таких новин - дуже високий. Якщо відслідковувати цей параметр, то стає цілком очевидно, що, наприклад, істерія навколо персони Тимошенко підтримується штучно, а наїзд на патріарха і Російську Православну Церкву - цілеспрямована і вміло здійснювана інформаційна атака.
5. Завжди задавайте питання «кому вигідно?»
Завжди є вигодонабувач. Навіть у випадку новини про народження жирафа в Пекінському зоопарку, за великим рахунком, є вигодонабувач (можливо, директор зоопарку не може спати ночами, мріючи побачити себе, яка дає інтерв'ю журналістам, по телевізору). У деяких випадках ці зв'язки не явні і зрозуміти «кому вигідно» - дуже проблематично, а часто - просто не реально. У деяких випадках вуха замовника стирчать прямо посеред інформації. Але в кожному разі - вигодонабувач є.
|