Будь-яка система автоматизації стоїть на «трьох китах»: обладнання, програмне забезпечення та сервісна підтримка. У цій статті ми детально зупинимося на виборі GPS трекера. Візьмемо за відправну точку «зрілі» потреби замовників, сформовані в результаті переговорів, наведені в статті «Як вибрати систему GPS моніторингу?». З метою полегшення розуміння не досвідченим користувачам при викладі матеріалу більшість аргументів і доводів будуть опущені і приведені окремо у примітках. Настійно рекомендуємо ознайомитися з ними, бо незнання не звільняє від наслідків.
Віддамо данину XXI століття і пропозиції можливості контролю через смс, off-line, мобільний телефон, «чорний ящик» і т. д. не будемо розглядати, навіть якщо вони ще існують. Той факт, що система контролює в реальному часі інформацію про місцезнаходження і підключених датчиках (дискретних, аналогових, імпульсних та цифрових), приймемо за належне. Також слід залишити в стороні ілюзії на рахунок того, що випадки, описані нижче, Вас, шановний читачу, не торкнуться. Приймемо за аксіому твердження «В процесі експлуатації питань не виникає у того, хто системою не користується».
Замовити можна в інтернет-магазині: https://wust.in.ua/.
Три групи функціоналу GPS трекерів
Спираючись на великий досвід проектування та експлуатації систем, розділимо функціонал обладнання на три умовні групи: стандартна, професійна і даремна.
Стандартні вимоги при виборі GPS трекерів:
похибка геолокації становить не більше 5 м;
зовнішня (не вбудована) GPS антена;
час холодного старту трекера становить не більше 50 секунд;
передача інформації по каналу GPRS відбувається в реальному часі;
наявність універсальних входів для підключення підключених датчиків (дискретних, аналогових, імпульсних та цифрових);
частота передачі інформації під час руху — не менше 15 сек, на стоянці — не менше 15 хвилин;
реакція на події: швидкість, паливо, азимут з точністю не менше 20 градусів);
наявність внутрішньої пам'яті (для запису даних при відсутності мережі);
наявність датчика температури, вимірювання напруги бортової мережі;
можливість віддаленої конфігурації і перепрошивки;
захист автомобільного акумулятора від розряду.
Відповідність всім вищевказаним параметрами фундаментально важливо і їх недотримання говорить або про використання застарілих технологій, або про «урізаної» версії.
Вибір GPS трекерів професійного класу
Окремо позиціонуємо GPS-трекери професійного класу. Їх переваги відносного стандартних GPS-трекерів наступні:
розширений діапазон харчування;
захист від стрибків напруги (мінімум подвійний запас міцності);
ідентифікація факту відключення живлення;
можливість самодіагностики коректності роботи GPS-приймача;
наявність цифрових інтерфейсів RS-485 або RS-232;
віддалена внутрішня діагностика;
передача параметрів якості сигналу (прийом GPS, GSM);
автономне живлення датчиків рівня палива (далі — ДК) або інших датчиків;
гальванічна розв'язка силовий і сигнальної лінії при роботі з ДУ;
«розумні»алгоритми читання палива та передачі даних;
можливість передачі даних по радіоканалу;
можливість підключення до CAN-шини (не тільки FMS).
Даремні функції при виборі GPS трекера:
До марним функцій, з точки зору експлуатації, можна віднести наступні:
одночасна підтримка GPS/ГЛОНАСС;
підтримка декількох sim-карт;
підтримка зовнішніх флеш карт (microSD тощо);
занижений діапазон харчування (від 6,5 і т. д.);
голосовий зв'язок;
визначення GSM-jammer (глушилки);
кодування (шифрування).
Аргументи за кожною окремою характеристикою наведено в примітках. Безумовно, вищеописане виділення «непотрібних» характеристик є суб'єктивним, але воно продиктоване не наявністю/відсутністю даних функцій у певної групи обладнання, а споживчим попитом і окупність витрачених ресурсів на їх впровадження в масове виробництво.
На чому ж зупинитися?
Якщо Ви, шановний читач, дочитали до цієї частини статті, думаю, що ви вже розумієте, що при виборі GPS трекера головним є не вартість, а функціонал, запропонований за ці гроші. Звичайно, в ідеалі кожна з перерахованих функцій була б корисна, але не маючи чіткої визначеності з якими саме завданнями доведеться зіткнутися можу Вам дати кілька порад.
П'ять порад щодо вибору GPS трекера
Виберіть GPS трекер, який дозволяє конструктивно наростити функціонал без заміни базового блоку. Сьогодні вам потрібно «просто стеження», а через пів року буде необхідність в датчику палива, витратомірі або підключенні через CAN-шину. Апгрейд широко підтримується багатьма виробниками електроніки і це виправдано.
Купуйте систему у тих, хто розбирається не тільки в продажах, а в експлуатації, схемотехніці і проектуванні. Поставте продавцю завдання. У вас є 3 групи функціоналу, описані вище. Та група, навколо якої будуть зосереджені всі відповіді, буде говорити про рівні компанії і продукту, який пропонується. Задайте питання складне. Остерігайтеся пропозицій, що спростовують необхідність функціонала групи трекерів професійного класу.
Не порівнюйте системи для особистого використання, так і професійні. Особливо в ціні. Якщо різниця у вартості перевищує 30% від мінімальної, задайте собі питання «Чому?».
Купуйте тільки вироблене в Україні. Тут питання навіть не в патріотичному настрої, а в елементарній ремонтопридатності обладнання та гарантії. Вийшла з ладу мікросхема за 3$ може елементарно не возитися в Україну, а її доставка зі строком 5-7 тижнів спричинить подорожчання на 500-700%.
Переконайтеся в тому, що функціонал доступний GPS трекера підтримується програмним забезпеченням постачальника. Нерозумно мати обладнання професійного класу, але не мати підтримки програмою элементаного модуля контролю стабільності, що допомагає швидко знайти проблему і визначити її систематичність. Але про це — в наступній статті, присвяченій вибору програмного забезпечення для GPS моніторингу.
Кілька прикладів з практики впровадження систем GPS моніторингу
Приклад 1
GPS трекер не професійного класу при втраті GPS сигналу повністю припиняє передачу даних на сервер (що призводить до повної втрати даних про залишок палива) або надсилає пакети, які неможливо послідовно позиціонувати для створення звіту з іншим датчикам.
GPS трекер професійного класу при тій же ситуації автоматично передає результати самодіагностики коректності роботи GPS-приймача, а також службову інформацію для правильного позиціонування інших даних при створенні звіту. Результати самодіагностики дозволяють відрізнити несправність обладнання (замикання або відключення антени і т. д.) від радіочастотного придушення сигналу.
Статистика: близько 20% звернень в службу технічної підтримки і 10% сервісних виїздів пов'язані з скаргою на GPS сигнал.
Приклад 2
На АТП_п в один морозний ранок водій В. І. не зміг завести автомобіль з причини низької напруги бортової мережі. В умовах обмеженого часу (авто потрібно подати на завантаження в призначений час) В. І. приймає рішення запозичити АКБ в іншого водія. Після запуску двигуна В. І. повертає запозичений АКБ і встановлює свою батарею на місце, яка заряджається під час роботи.
Під час описаної вище процедури виходить з ладу навігаційне обладнання, що має верхню межу діапазону харчування 36В. Причина відмови описана в ув'язненні.
Питання: чи має право керівництво АТП_п стягнути з В. І. розмірі заподіяної шкоди, якщо за останні 3 місяці В. І. два рази писав заяву з проханням про заміну існуючих АКБ на нові з причини зносу?
Відповідь: у даному випадку маємо місце з неправильно підібраним обладнанням під даний режим експлуатації: GPS трекер професійного класу крім розширеного діапазону харчування має багаторазову відновлювану захист ланцюгів живлення.
Приклад 3
На АТП_к було помічено розкрадання палива в неробочий час (від 5 до 25 літрів з кожного автомобіля). Під підозрою виявилися як водії, так і охорона підприємства. Точний час крадіжки було невідомо, т. к. правилами внутрішнього розпорядку маса автомобіля на ніч відключалася, а при відключеній масі дані з ДУ не передаються навіть на обладнанні, укомплектованому вбудованим АКБ.
Використання цифрових ДУ дозволило провести аналіз не тільки залишків палива в баку, але і його температури, що виявило факт перепаду температури палива до 23°С. З урахуванням температурного коефіцієнта зміни обсягу палива, розрахована норма усадки склала: 0,08% * 23°С = 1,84%, що для залишку палива в 500 літрів склала 9,2 літра.
Результат: з усього персоналу, який знаходиться за підозрою, 2 водія були покарані, використовуючи дані фізичні властивості палива для прикриття фактичного розкрадання.
|